18 juni 2021

Waarom kan zoekmachine marketing zo belangrijk zijn voor een onderneming?

Zoekmachine marketing helpt jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten op Google, Bing en andere zoekmachines te staan. De eerste pagina met zoekresultaten krijgt meer dan 71% van alle klikken.

Zoekmachine marketing wordt steeds belangrijker als kanaal voor het genereren van verkeer. Terwijl de klikfrequenties voor organische zoekresultaten in het eerste kwartaal van 2020 met 13% zijn gedaald, is het voor zoekmachine adverteren in dezelfde periode met 75% gestegen.

Beter nog, het publiek is loyaal aan zoekmachine adverteren. De 75% van de mensen zei dat betaalde zoekadvertenties hen hielpen de informatie te vinden die ze zochten, en meer dan 30% klikte op een betaalde zoekadvertentie die direct op hun zoekopdracht reageerde. Deze gegevens laten zien dat zoekmachinemarketing een geweldige bron van verkeer is en een kanaal voor klantenwerving.

Het is verleidelijk om betaalde zoekactiviteiten te negeren en in andere marketingkanalen te investeren. Zoekmachine marketing heeft echter tastbare voordelen. Laten we er een paar van naderbij bekijken.

  • Hogere conversiepercentages. Door zoekwoorden te gebruiken, trekt zoekmachine marketing alleen klanten aan die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw voorstel. De helft van het publiek dat via betaalde advertenties de website van een winkel bereikt, zal waarschijnlijk een aankoop doen in vergelijking met degenen die afkomstig zijn van een organische link.
  • Betere merkherkenning. Zoekmachine marketing converteert niet alleen doelgroepen die het merk al kennen; Het kan ook de merkbekendheid met maximaal 80% vergroten. Wanneer mensen naar iets zoeken en advertenties zien, klikken ze er misschien niet op, maar kunnen ze het product, het merk of zelfs de URL nog steeds herkennen.
  • Onmiddellijke resultaten. Hoewel het vaak maanden duurt om de website bovenaan de organische zoekresultaten te krijgen, verschijnen betaalde advertenties bovenaan en leveren ze onmiddellijk resultaten op. Ze helpen je jouw doelgroep direct te bereiken.
  • Constant verkeer. Terwijl campagnes actief zijn, genereren ze extra verkeer naar de website. Volgens Google wordt 89% van dit verkeer niet vervangen door organische klikken wanneer advertenties worden gepauzeerd. Dit aantal is constant hoog in verschillende industrieën, zoals de automobielsector, de gezondheidszorg of de reisbranche. Simpel gezegd, zoekmachine marketing genereert continu duurzaam verkeer tijdens de advertentiecampagnes.