19 april 2021

SEO termen voor dummies

Online marketing is een groeiende sector. Overal om je heen hoor zie je online marketing bureaus groeien vanwege de opkomst van het internet. Veel online marketing bureaus helpen andere bedrijven met het maken van een website en met het beter vindbaar zijn op het internet. Je kunt beter vindbaar zijn door middel van advertenties of door goed gevonden te worden zonder advertenties. Adverteren binnen de zoekmachine noem je SEA. Optimaliseren voor de zoekmachine noem je SEO. Binnen SEO bestaan een paar moeilijk termen zoals linkbuilding, crawlbudget en website autoriteit. In onze wekelijkse blog behandelen wij steeds twee termen. Deze week bespreken we zoekwoord kannibalisatie en doorway pages.

Zoekwoord kannibalisatie

Zoekwoord kannibalisatie ontstaat wanneer één zoekwoord op verschillende pagina’s gevonden wordt. In plaats van de volledige SEO waarde naar één pagina verdeeld Google deze waarde dan over meerdere pagina’s. Om dit te voorkomen kun je meerdere dingen doen. Je begint altijd met het optimaliseren van je website op één term. Bekijk welke pagina volgens jou de juiste pagina is en ga deze extra optimaliseren. Verwijder het zoekwoord juist op de andere pagina’s en stel 301 redirects in naar de juiste pagina.

Doorway pages

Bij doorway pages schrijf je pagina’s speciaal voor een locatie. Stel je bent een online marketing bureau dat door heel Nederland actief is maar haar vestiging heeft in Rotterdam. Bij het schrijven van doorway pages bekijk je dan op welke plaatsnamen er wordt gezocht in combinatie met online marketing. Je schrijft dan bijvoorbeeld één tekst die je aanpast en optimaliseert op deze plaatsnaam. Vaak plaats je een link naar deze pagina’s in de footer. Op deze manier krijg je dan bijvoorbeeld pagina’s voor de zoektermen:

  • Online Marketing Rotterdam
  • Online marketing den haag
  • Online Marketing Utrecht
  • Online Marketing Amsterdam
  • Online Marketing Eindhoven

Ik hoop dat deze termen nu wat makkelijker te begrijpen zijn. Tot volgende week!