15 september 2021

Een geautomatiseerde gesprekspartner helpt je graag met zoeken. 

Ben je op zoek naar een nieuwe plant maar weet je niet helemaal waar je moet beginnen? Geen probleem! Tegenwoordig kunnen we je online ook helpen met je zoektocht. Hoe dan hoor ik je vragen? Nou heel makkelijk! Via een geautomatiseerde gesprekspartner, ook wel een flowbot genoemd. Een flowbot is net eventjes anders dan een chatbot maar uiteindelijk doen ze allebei hun best om je zo goed mogelijk te helpen.  

Chatbot vs. Flowbot, wat is beter? 

Wat is het verschil hoor ik je vragen. Nou, in tegenstelling tot een chatbot, die je voorziet van antwoorden verwijst een flowbot je door naar het juiste team of stelt hij je multiple-choice vragen. Een flowbot is zo opgebouwd dat hij de klant vragen blijft stellen in plaats van antwoorden blijft geven. Na alle vragen komt de bot op een bepaald antwoord uit en hier zal hij de klant naar toe doorverwijzen. Als voorbeeld: Je bent op zoek naar een mooie groenblijvende plant. De flowbot kan je dan vragen wat voor plant je zoekt. Is dat een heester of een vaste plant? Hoe hoog wil je deze plant hebben, heb je nog voorkeur voor een kleur? Ook kan de bot vragen waar de plant komt te staan. Volle zon, half zon of juist in de schaduw? Daar baseert hij zijn antwoord dan weer op.  

Een flowbot kan je online klantenservice verbeteren.  

Een flowbot kan je bouwen zoals je zelf wilt. Je kan bepalen of je de bot algemene vragen wilt laten beantwoorden of er voor kiest om dieper te gaan, bijvoorbeeld met standaard advies. De klant krijgt hierdoor snel antwoord maar je verlicht je werkzaamheden binnen je bedrijf zelf ook. De flowbot reageert automatisch en alleen als de klant follow-up nodig heeft komt de chat bij werknemer terecht. Hierdoor ontzorg je je eigen bedrijf!