Behoudt Saint Amour de begeerte?

25 maart 2016

Geen festival dat je met zoveel stijl in de liefde onderdompelt als Saint Amour. Al meer dan dertig jaar lang helpt Saint Amour hele menigten teder over de donkerste hobbel van de winter. En nu misschien voor de laatste keer, want de commissie van het Fonds Podiumkunsten heeft aangekondigd het mes te willen zetten in de subsidies van organisator Behoud de Begeerte. De strijd is nog niet helemaal gestreden, maar als het beroep wordt afgewezen zou My Funny Valentine, de editie van 2016, wel eens een prachtige zwanenzang kunnen geweest zijn. Lood was erbij.

Het was op Saint Amour dat Tom Lanoye ons levenslang opzadelde met onverhoedse lachbuien bij het zien van lippiercings en pinda’s, na het voorlezen van een aangebrande scène uit Het Derde Huwelijk.

Het was op Saint Amour dat Hugo Matthysen ons waarschuwde voor de mogelijk catastrofale effecten van een IKEA-kast op een relatie. Waarvoor dank.

Het was op Saint Amour dat Ramsey Nasr in vlekkeloos Antwerps een hommage bracht aan stadstroubadour Wannes Van de Velde. En nagenoeg de hele zaal aan het janken kreeg.

saint amour

Geen wonder dus dat we met hooggespannen verwachtingen naar My Funny Valentine trokken. We waren er niet alleen. Er was geen rode pluche zetel meer vrij in de stadsschouwburg van Leuven. Rondom ons lichtten Saint Amour oudgedienden nieuwelingen in over wat ze te wachten staat, werd er schaamteloos gepocht met een gesigneerde Connie Palmen en werden er nostalgische verhalen verteld over vervlogen Nachten van de Poëzie met Hugo Claus. De liefde voor literatuur kolkte door de zaal en mengde zich vrolijk met de prachtige caleidoscopische achtergrondprojecties op het podium.

De Wit-Rus Aleksandr Skorobogatov zette meteen de toon met een zinderende liefdesscène in een bucolische setting. Eerst in zacht Russisch, om dan even breekbaar verder te gaan in het Nederlands. Dat een kopstoot van een woord als “nyet” ook teder kan worden uitgesproken, dat was nieuw.

Meer landelijke scènes volgden bij Lize Spit, zij het van een heel andere teneur. Ze koos twee scènes uit haar debuut Het Smelt, waarin een stel hormonale puistenkoppen naïeve dorpsmeisjes tot klungelseks proberen te chanteren. Lees vooral Het Smelt en ga kopje onder in de duistere motieven die zich achter deze dosis aandoenlijke tienerdrang verschuilen.

saint amoursaint amour

Maarten Inghels opende een fors blik gedichten. De coördinator van de Antwerpse versie van De Eenzame Uitvaart -en de huidige stadsdichter van Antwerpen- geeft eenzame overledenen een op maat gemaakt gedicht mee als troost. Op Saint-Amour liet hij zien dat mededogen en liefde perfect in hetzelfde hoofd passen. Meer van dat door Marieke Rijneveld, die rustig de poëziekraan opendraaide en een zondvloed aan beelden liet stromen.

Merijn de Boer liet ons in een uiterst grappige stijl kennis maken met een toegewijde moeder die de seksuele opvoeding van haar autistische zoon vervolledigt met een traktatie op betaalde seks aan huis. Stella Bergsma deed dan weer een wolk van branie van het podium opstuiven wanneer ze gehuld in een witte bontjas gehakt maakte van mannen, vrouwen en dingen. Onder andere.

Nog maar nauwelijks aangekondigd blies Andy Fierens als een literaire houwitser een lachsalvo door het publiek. Eerst kregen de deelnemers aan het voortdurende hoestconcert in het publiek er duchtig van langs. Er klonk dan ook geen kuchje toen hij daarna van leer trok met een hoogenergetische mening over wat je het best kunt doen als je partner niet al je liefde consumeert en je met een overschot zit. En hoe je dat het best uitlegt aan je kinderen. Het is moeilijk hoesten als je gierend in de stoel voor je bijt. Of in je buurvrouw. Mission accomplished, Andy.

saint amoursaint amour

Dat het fluisterend ook kan, bewees Pedro Elias. Met verve. Halfweg de tournee gooiden Pedro’s stembanden de handdoek in de ring, maar dat weerhield hem niet om doodgemoedereerd –zij het zeer stil- verslag te doen van hoe hij samen met zijn hond Pablo zijn liefdesverdriet verwerkte. Hij vertelt over hoe Pablo hem ooit vrijwaarde van een zekere pandoering door de aandacht af te leiden met het hoogst origineel aansteken van sigaretten. Tijdens het maken van dubbele salto’s. Het gefluisterd relaas was zo hilarisch dat men volgens de geruchten enkele toeschouwers met een breekijzer uit hun lachstuip moest komen wrikken.

Met Jamal Ouariachi had Behoud de Begeerte een afsluiter van formaat geprogrammeerd. De headliner heeft het privilege om het publiek met stof tot nadenken naar huis te sturen. Zijn fragment over een ogenschijnlijk vredig picknickend koppel was voorzien van weerhaakjes. Ze zitten er nog.

saint amour

My Funny Valentine was vintage Saint Amour. Aanstormend talent en gevestigde waarden, zij aan zij. Poëzie en literatuur, in de breedte en in de diepte. Van breekbaar en teder naar onversneden kolder en weer terug. Voor een volle zaal. Voor een enthousiast publiek met zin in meer. De neveneffecten van Saint Amour kan je dan ook perfect afmeten aan het toenemend plaatsgebrek in onze boekenkast. Dat dit alles op de helling komt te staan, is onvoorstelbaar. Hou moed, Behoud de Begeerte. Niet plooien.

 

 


Kurt Van Gasse verschaft in zijn bovenkamer gratis onderdak aan een ingenieur, een manager en een rusteloze lettervreter. Voorlopig kunnen ze het met elkaar vinden en wordt er maar zelden met het mentale servies gegooid. Hij is gastredacteur voor Lood Magazine en Thisishowweread.  

Foto’s: Behoud de Begeerte


 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gastredacteur Lood

Bij Lood wordt er naast het vaste team aan redacteuren ook gebruik gemaakt van gastredacteuren.

 

Dit biedt ons de mogelijkheid om specialistische kennis te laten invliegen, nog meer evenementen te bezoeken en steeds weer andere visies op literatuur met onze lezers te delen.

E-mail Gastredacteur

Lees meer:

Hanya Yanagihara

Hanya Yanagihara bij BorderKitchen: ‘Ik wist dat mijn boek niet saai zou zijn’

Rosalinde Markus

‘Dit is je eerste bezoek aan Nederland, toch?’ vraagt interviewer Arjan Peters aan auteur Hanya Yanagihara. ‘Yes,’ antwoordt ze, ‘so don’t disappoint me.’ Het is druk in Theater aan het Spui bij het literaire programma van BorderKitchen. Iedereen is benieuwd naar de auteur achter de succesvolle roman A little life, in het Nederlands vertaald als Een klein leven.

De Jonge Schrijversavond

De Jonge Schrijversavond: een waardig afscheid

Margot de Sera

De Jonge Schrijversavond, de zevende en laatste editie van een serie energieke literaire avonden over jonge schrijvers. Het gemist, of gewoon even je geheugen opfrissen en nagenieten? Lees vooral met Lood mee.