< Terug

Wie ik aan het zijn was: intrigerend en afstandelijk

23 november 2015

Wie ik aan het zijn was vertelt het verhaal van de 18-jarige Alma Fischer – al krijg je de indruk dat dit het verhaal moet zijn van meer studentes – die zich onderdompelt in de toneelwereld. Als ze wordt toegelaten tot de Toneelacademie, voelt ze zich uitverkoren. Al snel blijkt dat zij niet de enige is die zo denkt. Haar docent, Peer Daels, vertelt haar dat ze ‘anders’ is. Bijzonder. Onder de indruk van de vijftiger die in haar ziet wat zij zelf zo graag zou willen zien, laat ze zich meevoeren in een affaire die begint met de woorden: ‘Alma, jij wil het ook.’ Maar is dat wel zo?

Alma lijkt de aandacht van haar docent te waarderen, maar in de meeste scènes neemt hij het initiatief. Zoals wanneer hij met ontbloot bovenlijf op Alma’s bed ligt en ze zich van hem wegdraait omdat ze hem ineens ziet zoals hij is: ‘een wit vissig bovenlijf met een trouwring’. Peer lost het op door zijn broek te laten zakken en voor haar te gaan staan. Alma gehoorzaamt. ‘Wat wist ik nou? Ik wist niks. Ik mocht het nu niet af laten weten.’

Haar docent komt en gaat als het hem uitkomt, en trekt Alma mee in zijn spel. Ze raakt zo verwikkeld in de affaire dat het zelfs haar studie aan de Toneelacademie op het spel zet. Alma laat jongens van haar eigen leeftijd links liggen en blijft loyaal aan haar docent. Als lezer zou je haar meer dan eens door elkaar willen schudden. Wat moet ze met die man? Toch is dat juist waar je nieuwsgierig naar blijft.

Wie ik aan het zijn was laat op intrigerende wijze zien hoe het is om als jonge vrouw volwassen te worden in een wereld waarin ambitie het hoogste goed is en waar lastige zaken worden verzwegen onder het mom van discretie. Niemand kijkt, tot een student besluit iets te doen waardoor iedereen het wel moet zien.

Hoewel je door Van Veens afstandelijke schrijfstijl nooit echt het gevoel hebt onderdeel te zijn van die wereld, is dat wellicht ook de kracht van de roman. Als lezer kun je zo vanaf de zijlijn meekijken hoe anderen zich in die wereld storten. Iets wat moeilijk is als je er zelf middenin zit. Wat de roman nog schrijnender maakt, is dat Van Veen zelf tijdens haar studie een relatie met een docent onderhield. Dat zij niet de enige was, bleek uit de vele publicaties over affaires op toneelacademies die deze zomer verschenen.

Deze roman lijkt een dappere poging om een dieper inkijkje te geven in die wereld. Als lezer leer je de cultuur te begrijpen waarin dit soort affaires ontstaan. Door de ervaringen van de schrijfster verwacht je dat de roman autobiografische elementen bezit, wat voor de nodige spanning zorgt. Het boek verliest soms wat vaart en kent onverwachtse sprongen in het verhaal, maar door het gevoelige onderwerp en de fascinerende hoofdpersoon blijf je als lezer geboeid.

scale.rbWie ik aan het zijn was / Anne van Veen / Uitgeverij Brandt / 208 pagina’s / €16,50