< Terug

Vraag het aan de bliksem: tragikomisch, optimistisch en avontuurlijk

12 maart 2016

Er zijn niet veel schrijvers die ook als dichter optreden en met hun performance een kampioenschap winnen. Daarom maakt Carmien Michels nieuwsgierig. In 2013 debuteerde ze succesvol met We zijn water en onlangs won ze het NK Poetry Slam 2016. Inmiddels is er een tweede roman, Vraag het aan de bliksem, over de veertienjarige Danny die één doel heeft: niet zo te eindigen als zijn ongelukkige ouders.

Dagelijkse gebeurtenissen veranderen in avonturen
Vraag het aan de bliksem
begint met een ijzersterke zin die meteen de toon zet voor het verhaal: ‘Als mijn ouders hun hersenen hadden gebruikt toen ze mijn naam kozen, had ik David geheten, naar de herdersjongen die bloeddorstige wolfshonden verjoeg door keien naar hun koppen te slingeren en die beroemd werd toen hij de reus Goliath velde.’ Helaas heet hij geen David, maar Danny en is hij een heel gewone jongen van veertien met ouders die amper naar hem omkijken. Zijn ouders zijn arm en verwaarlozen hem. Zelfs wanneer hij wekenlang met kiespijn rondloopt, mag hij van zijn ouders niet naar de tandarts.

Ondanks die liefdeloze thuissituatie is Danny – of David, zoals hij zichzelf liever noemt – optimistisch. Iedere dag is voor hem een nieuw avontuur waarin hij het onverwachte opzoekt en alles aangrijpt om hoger op de maatschappelijke ladder te eindigen dan zijn ouders. Het eerste avontuur dat je als lezer samen met hem beleeft, grijpt je meteen. Danny is zijn papegaai en maatje Mao kwijt en en dat heeft desastreuze gevolgen voor de nietsvermoedende hond van de bovenbuurvrouw. Na het omslaan van elke bladzijde ben je nieuwsgierig naar wat je op de volgende zult aantreffen.

Door de verschillende voorvallen voelt de roman eerder aan als een soort dagboek. Het zijn filmische scènes, kleine gebeurtenissen waarmee Michels op knappe wijze toch veel spanning weet op te wekken. Mooie, eenvoudige zinnen zijn alom aanwezig zonder te veel naar poëzie te neigen. Bijzonder is het zelfinzicht van Danny. Hij weet precies waar hij goed in is en wat hij minder goed kan en benut die kennis ook in zijn omgang met anderen. Michels voert veel nieuwe personages op, elk met een merkwaardige achtergrond, die op hun manier een rol spelen in Danny’s levensverhaal.

Tragikomisch inkijkje in het leven van een veertienjarige
Ondanks alle tragische momenten in het boek en de liefde die Danny ongetwijfeld mist, kom je er niet achter wat het echt met hem doet. Het blijft gissen of hij zich gekwetst of verdrietig voelt of alles oprecht zo makkelijk van zich af laat glijden. Hij beredeneert de stappen die hij zet en de gebeurtenissen die hij meemaakt. Zijn drang om hogerop te komen en een held te worden zoals David is zo sterk dat zijn rede het altijd wint van zijn emoties.

Hoewel Danny een intrigerend en onvoorspelbaar personage is, verliest hij soms aan geloofwaardigheid. Zijn gedachten zijn heel volwassen en diep voor zijn leeftijd. En ook door de manier waarop hij over seks nadenkt en met zijn prille seksualiteit omgaat, voelt het alsof hij veel ouder is. Ik heb tijdens het lezen een paar keer teruggebladerd om mezelf ervan te verzekeren dat hij nog steeds veertien was en ik niet een tijdsprong van een paar jaar had gemist.

Vraag het aan de bliksem is een schoolvoorbeeld van een roman die draait om de ontwikkeling van het hoofdpersonage en niet per se om de plot. Michels trekt de lezer op avontuurlijke wijze de roman in die gedragen wordt door Danny. Een prachtig tragikomsich inkijkje in de gedachten en het leven van een veertienjarige jongen die alles wat op hem afkomt bestrijdt met wilskracht en optimisme. Je zou de jongen nog lang willen blijven volgen – ook nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen.

Vraag het aan de bliksemVraag het aan de bliksem / Carmien Michels /
Uitgeverij Polis / 176 pagina’s / €19,95