< Terug

Underdog: sterke, realistische roman over anders zijn

4 december 2015

Een jongen die verslaafd is aan World of Warcraft, uitsluitend diepvriespizza’s eet en autistische trekken heeft, klinkt niet als het meest sympathieke romanpersonage. Toch sluit je Rein, de hoofdpersoon van Underdog, al snel in je hart. Hij verzorgt de Afghaanse windhonden van zijn moeder om wat bij te verdienen. De honden winnen shows en leveren de kennel internationale roem op, maar de kennel raakt toch financieel in de problemen. Er moeten nieuwe puppy’s komen. Tophonden. En Rein moet daarbij helpen.

Zijn ambitieuze zus Adelien heeft een plan: hun beste teef laten dekken door een Australische reu. Ze heeft alles uitgedacht: de kennel zal aan de top van hondenwereld komen te staan met die puppy’s. Met een eigen shampoolijn, trainingspakken en een bootcamp om anderen de kneepjes van het vak bij te brengen. Als moeder Vera in het ziekenhuis beland, moet Rein mee naar Australië om de fokkerij te redden. Het dwingt hem om zijn geïsoleerde leven op te geven en zijn virtuele vrienden achter te laten.

Juist de ongrijpbare Rein groeit in de roman uit tot het meest sympathieke personage. Hij leidt een routineus leven met weinig sociale contacten en heeft daar geen problemen mee – het zijn vooral anderen die het een probleem vinden. Je leest hoe de sociaal onhandige Rein omgaat met liefde, familie en stressvolle situaties. Dat levert prachtige passages op waarin je van hem gaat houden:

Als er ergens teveel waarde aan wordt gehecht, dan is het wel aan sociaal wenselijk gedrag. Hij lust geen koffie. Waarom zou je dan rond de automaat hangen? En goedemorgen zeggen als je een kater of een rotdag hebt, is liegen. Liegen is inefficiënte communicatie, net als roddelen.’

‘Het meisje slaat het laken open. Vera draagt geen onderbroek. ‘Mam, waar is je slip?’ vraagt Adelien. Vera rolt met haar ogen. ‘In de guacamole.’ ‘Klim jij op tafel zonder slip?’ vraagt Diet. ‘Wat als een van de fokkers het had gezien?’ (…) Rein vindt het niet erg dat ze geen onderbroek draagt. Hij vergeet ook weleens op tijd de was te doen. Liever geen onderbroek dan een vieze.’

De stijl van Tromp is beschouwend, maar ook toegankelijk: ze beschrijft zonder te veroordelen. Juist daardoor lukt het haar om dicht bij Reins persoonlijkheid te komen. Het is knap hoe geloofwaardig ze de autistische Rein op papier weet te zetten zonder het te overdrijven. Het voelt nergens onnatuurlijk aan, en door haar stijl zit je als lezer dan ook dicht op de gebeurtenissen in het verhaal.

elfie-tromp

Foto door: Thomas Donker

Het personage Rein is geloofwaardig en sterk. Hij blijft je als lezer lang bij. En daardoor wil je, als je eenmaal aan Underdog begint, weten hoe het afloopt. Hoe het Rein en zijn zus vergaat in Australië en of het hen lukt de kennel te redden. De combinatie van meeleven met Rein en de gedoseerde spanning zorgt ervoor dat je deze roman moeilijk kunt wegleggen.

Voor deze roman reisde Tromp zelf naar Australië, en dat lees je terug. De natuur, geur en sfeer van het land zijn gedetailleerd beschreven en alles voelt heel echt aan. Ook Tromps achtergrond in de hondenwereld blijft niet onopgemerkt. Haar moeder en zus fokken Afghaanse windhonden, dus Tromp groeide met het ras op. Voor wie die wereld niet kent, is de roman een aangename kennismaking met het fokken en showen van honden. Tromp schreef eerder de longread Alftateef over de hondenwereld. Een video waarin zij en haar moeder een inkijkje geven in die wereld, vind je hieronder.

Underdog is een prachtige roman over net even anders zijn dan de rest, de waarde van familie en je inzetten om je dromen te bereiken. Door het sterke hoofdpersonage en de realistische beschrijvingen van Australië en de hondenwereld, lijk je voor even zelf onderdeel uit te maken van deze avontuurlijke roadtrip.

unnamed

Underdog / Elfie Tromp / Uitgeverij De Geus /
228 pagina’s / €19,95