< Terug

Ik zie je: tragische en verrassende roman over liefde en drugs

18 mei 2016

Herinneringen aan zijn ex-vriendin, een stapel filmklassiekers, een theorie dat Elvis nog leeft en een eigen videotheek. Meer bezit Fender, vernoemd naar een gitaarmerk door zijn vader, niet. Fender kijkt liever een film dan dat hij bier drinkt in kroegen, heeft een hekel aan drugs en leeft in het verleden. Hij draait uitsluitend oude muziek en gelooft heilig in de toekomst van zijn videotheek. Wanneer de onbekende Lisa hem een sms stuurt met daarin slechts de woorden ‘Ik zie je’, verandert zijn rustige leven in een spannende film vol emoties en bizarre situaties.

In Ik zie je draait het om de stormachtige relatie tussen Fender en Lisa. Hij verhuurt films, zij wil actrice worden en werkt als invalkracht bij de The Amsterdam Dungeon. De twee zijn waanzinnig verliefd en voor het eerst sinds tijden voelt Fender zich weer gelukkig. Al snel blijkt dat de relatie ongelijkwaardig is. Lisa durft zich niet volledig aan Fender te geven en vlucht daarom in drank en drugs. Wanneer Fender vermoedt dat ze niet meer zonder kan, confronteert hij haar daarmee. Lisa neemt echter nog meer afstand van hem en Fender probeert haar uit alle macht bij zich te houden. Wat blijft er immers nog van hem over als hij haar verliest?

Het boek is opgebouwd in drie delen en begint met een oppervlakkig eerste deel met veel seksscènes waarin de gelaagde persoonlijkheid van Fender niet goed tot zijn recht komt. De seks betekent voor hem meestal niets, net zoals de ruige seksscènes weinig toevoegen aan het verhaal. Het wekt de indruk dat het verhaal vooral om meisjes en dronken gesprekken draait. Als ik het ergens mee moet vergelijken, zou het Cirkels zijn alleen mooi als ze rond zijn van Yuki Kempees zijn, een roman over een hoofdpersoon die zich na het stuklopen van een relatie verliest in vrouwen, drank en drugs. Pas later blijkt dat Ik zie je de lezer wel degelijk meer te bieden heeft: liefde, drugsgebruik en het gevoel hebben nergens thuis te horen – thema’s die leven, zeker in deze moderne tijd.

Naast liefde is ook drugsgebruik een centraal thema in deze roman. Fender voelt zich ongemakkelijk over dat zijn vrienden net zo gemakkelijk snuiven als een wijntje bestellen. Niet alleen Lisa blijkt te gebruiken, vrijwel iedereen die hij kent legt weleens een lijntje op een bankpas. Zelf weigert hij een lijntje met zijn beste vriend Philip te snuiven, wat hem nog meer vervreemdt van de mensen om hem heen. Het is verfrissend dat het hoofdpersonage er ‘nee’ tegen zegt en daarmee uit het cliché van de feestvierende, drugs en drank gebruikende jongeren stapt.

Kleyn weet tot het diepst van de relatie door te dringen en de pijnpunten bloot te leggen, waardoor de roman veel meer is dan een oppervlakkig liefdesverhaal. Hoe ver ga je voor elkaar en hoelang houdt een relatie stand wanneer geen van tweeën in staat is om van zichzelf te houden? Ik zie je is een zwaarmoedig en tragisch verhaal over twee mensen die op zoek zijn naar het geluk, maar het steeds door hun vingers laten glippen en elkaar daarbij ongelukkig maken.

Tegelijkertijd schetst deze roman een realistisch portret van deze tijd. De vele wetenswaardigheden over films en muzikale helden en de intrigerende hoofdpersonages zorgen ervoor dat het boek op een aangename manier verschilt van soortgelijke romans. De roman verliest nergens vaart en leest door de heldere beschrijvingen en geloofwaardige dialogen vlot weg. De plotselinge wending aan het einde geeft blijk van Kleyns schrijverschap en laat de lezer achter in verwarring. Dit is een roman die beklijft.

Ik zie je

Ik zie je / Uitgeverij  J.M. Meulenhoff / Matthijs Kleyn / 288 pagina’s / €18,99