Heerma van Voss & Heerma van Voss over hun thriller Ultimatum

22 mei 2015

Tijdens het Das Magazin Festival 2015 houden de schrijvende broers Daan en Thomas Heerma van Voss een leesclub over hun gezamenlijke boek. Geen roman, maar een thriller vol moorden, maskers en moerassen. Lees meer over de totstandkoming van Ultimatum.

Uitstap
De aanwezigen zitten in een grote kring om de schrijvers heen. Allemaal hebben ze van tevoren het boek gelezen. Om de beurt stellen ze zich kort voor en vertellen ze wat ze van het boek vinden. Ondertussen gaan er shotjes Goldstrike rond, om eventuele schroom te kunnen laten varen. De zaal bestaat overwegend uit mensen die normaal gesproken weinig tot geen thrillers lezen. Wat dat betreft is het voor deze lezers dus net zo’n uitstap als voor de schrijvers.

Vaak terugkomend commentaar is dat Ultimatum weliswaar ‘vlot’ leest en ‘filmisch’ geschreven is, maar dat er diepgang in de personages mist. Ook hoopten sommigen tevergeefs op een ‘grote wending’ in het plot. Zijn de aanwezigen misschien te veel roman-georiënteerd in hun beoordeling? Daan Heerma van Voss legt uit dat een thriller een volkomen ander genre is, waarbij stijl en literaire aankleding een last vormen voor het tempo van het verhaal. ‘Bij een thriller komt het vooral aan op de techniek.’

Geschikt gebied
De broers hadden al lang geleden het plan gevat om samen een thriller te gaan schrijven. ‘We zijn opgegroeid met dezelfde films en boeken, dus samen een verhaal bedenken was makkelijk,’ aldus Thomas Heerma van Voss. Met z’n tweeën reisden ze af naar Louisiana, waar het verhaal zich afspeelt. ‘Een heel geschikt gebied voor een moord, met bossen en moerassen.’ Bovendien is het Amerikaanse rechtssysteem beter voor de tijdsspanne van een thriller dan het Nederlandse: na berechting is er nog een maand voordat de doodstraf wordt uitgevoerd. Het gegeven dat de doodstraf volgt en niet een levenslange gevangenisstraf, maakt de verhaallijn definitiever en onomkeerbaarder – zelfs als er later toch nog nieuw bewijs gevonden zou worden.

Waar een roman ontstaat tíjdens het schrijven, ligt dit bij een thriller al helemaal van tevoren vast. Over het verhaal was het duo het al snel eens. Een moord in het verleden en een moord in het heden, en twee mensen die de moord onderzoeken die qua achtergrond en persoonlijkheid zo ver mogelijk uit elkaar liggen. Belangrijk voor de broers was dat het voor beide hoofdpersonages een onbevredigend einde werd. ‘Het was onze ambitie om het een thriller van literair niveau te maken’, aldus Daan. ‘Dus die je niet weggooit nadat je weet wie het gedaan heeft.’

Veilig genre
En hoe ging het samenwerken precies in z’n werk? Vaak zaten ze tegenover elkaar te schrijven, beiden vanuit een ander personage. Daan schreef de stukken vanuit rechercheur Hanna; Thomas die vanuit vader Aron. ‘Aan het einde van de dag gingen we vervolgens elkaars stukken redigeren,’ vertelt Thomas. ‘Vooral bij de stukken van Daan was zijn persoonlijke stijl duidelijk terug te zien. Die haalden we dan zo veel mogelijk eruit, zodat het een geheel werd.’

De schrijvers zijn blij met het resultaat van hun samenwerking. Hoe zit het met de angst voor kritiek op Ultimatum? ‘Omdat we het met z’n tweeën geschreven hebben, voelt het minder persoonlijk en intiem,’ aldus Daan. ‘Daarom zou ik niet echt beledigd kunnen raken. Bovendien is een thriller een veilig genre, dat op het verhaal leunt en niet op stijl.’

Monster
De broers benadrukken dat – hoewel ze veel plezier gemaakt hebben tijdens het schrijfproces – het een eenmalige samenwerking betreft, en dat ze zeker niet als duo verdergaan. Thomas: ‘Hierna gaan we allebei weer aan eigen romans werken.’ Romans zijn lastig om samen te schrijven, en bovendien was dit project ook echt bedoeld als een eenmalig iets. ‘Een eerdere poging tot samenwerken werd een monster.’

Gaat er hierna dan nooit meer iets volgen van de hand van Heerma van Voss & Heerma van Voss? ‘Misschien ooit, in de toekomst’, verzucht Daan. ‘Een western, ofzo.’

Over het boek

Heerma van Voss Ultimatum

De thriller Ultimatum gaat over Aron, die na de onopgeloste moord op zijn vrouw een eenzaam bestaan leidt in de bossen van Egmond. Zijn omgeving verdenkt hem van betrokkenheid bij de verdwijning van zijn vrouw, en zijn zoon Alexander is na de dood van zijn moeder naar Amerika vertrokken. Zodra Aron er lucht van krijgt dat zijn zoon ervan verdacht wordt zijn vriendin te hebben vermoord, vertrekt hij naar New Orleans om de zaak te onderzoeken – hierbij gedreven door zijn frustraties uit het verleden.

Het verhaal wisselt voortdurend van perspectief tussen Aron en rechercheur Hanna, die op haar beurt, gedreven door háár verleden, er ook alles aan doet om de waarheid boven tafel te krijgen in deze moordzaak. Lukt het hen op tijd?

Ultimatum | Heerma van Voss & Heerma van Voss | Uitgeverij Prometheus | € 17,50 | 240 blz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ilse Severijnen

Ilse Severijnen (1987) studeerde Tekst & Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Bij Lood houdt ze je op de hoogte van het werk van veelbelovende jonge schrijvers en van het laatste literaire nieuws.

E-mail Ilse

Lees meer:

Hanya Yanagihara

Hanya Yanagihara bij BorderKitchen: ‘Ik wist dat mijn boek niet saai zou zijn’

Rosalinde Markus

‘Dit is je eerste bezoek aan Nederland, toch?’ vraagt interviewer Arjan Peters aan auteur Hanya Yanagihara. ‘Yes,’ antwoordt ze, ‘so don’t disappoint me.’ Het is druk in Theater aan het Spui bij het literaire programma van BorderKitchen. Iedereen is benieuwd naar de auteur achter de succesvolle roman A little life, in het Nederlands vertaald als Een klein leven.

De Jonge Schrijversavond

De Jonge Schrijversavond: een waardig afscheid

Margot de Sera

De Jonge Schrijversavond, de zevende en laatste editie van een serie energieke literaire avonden over jonge schrijvers. Het gemist, of gewoon even je geheugen opfrissen en nagenieten? Lees vooral met Lood mee.