< Terug

Ellen Deckwitz en Lidewijde Paris leren Nederland lezen

30 augustus 2016

Het nieuwe culturele jaar is dit weekend weer flink ingezet op de Uitmarkt. Lood kon alvast proeven van een fractie ballet in virtual reality, een goeie dosis jazz en frozen yoghurt met 3 toppings. Ook op literair vlak bleven we niet op onze honger zitten. Zo stelden Ellen Deckwitz en Lidewijde Paris in een interview met Jet Steinz hun nieuwste werk voor, respectievelijk Olijven moet je leren lezen en Hoe lees ik?. Dé centrale vraag: waarom is een boek over lezen noodzakelijk?

Poëzie bijt niet
Met Olijven moet je leren lezen kaart Ellen Deckwitz, zelf dichter en columnist, onze angst voor poëzie aan. Volgens haar wordt poëzie te vaak vermeden, omdat het genre ons onzeker maakt en we vrezen dat de betekenis ons almaar ontglipt. Maar dat mag, zegt Deckwitz. ‘We zijn allemaal hartstikke dom en daar moeten we mee leren omgaan.’

Die angst is verankerd in het literatuuronderwijs, dat ons nooit geleerd heeft hoe we de steeds abstracter wordende poëzie kunnen lezen (of hoe niet), en belangrijker: appreciëren. In haar boek vertrekt Deckwitz vanuit de vragen die lezers meestal niét durven stellen: Wat is het nut van poëzie? Moet poëzie altijd rijmen? Hoe kun je goede abstractie onderscheiden van de woordenbrij van charlatans? Een deel van het antwoord op die laatste vraag verklapt ze ons al en het luidt verrassend genoeg: ‘Soms moet je aannemen van derden dat iets goed is.’

Olijven moet je leren lezen is een persoonlijk gekleurd pleidooi en biedt dus geen sluitende antwoorden. Het werk geeft wel handvatten om poëzie op verantwoorde wijze te savoureren.

Uitmarkt

Leer lezers beter lezen
Ook Lidewijde Paris bespeurde een gebrek in de voorraad boeken over lezen die voorhanden zijn. Er zijn zelfhulpboeken voor analfabeten, voor mensen met dyslexie, voor laaggeschoolden… Maar niet voor lezers. Paris illustreert haar pleidooi aan de hand van poëzie: ‘In tegenstelling tot poëzie heeft literatuur bijna altijd een narratief element dat als houvast dient. Zo kun je ‘Norwegian Wood’ een prachtboek vinden en toch voorbij gaan aan de metaforiek van de put, die Murakami erin verwerkt.’

Daarom richt ze zich in Hoe lees ik? vooral tot mensen die meer uit boeken willen halen. Ze gebruikt haar persoonlijke leeservaringen als literair uitgever, oprichter van de Lees!ambassade en recensent om enkele praktische tips aan te reiken. Te beginnen bij: houd je potlood in de aanslag en duid alles aan wat je aan het lachen maakt, wat je mooi vindt, wat je intrigeert. Zo wordt het boek jouw persoonlijke labyrint. Met deze en andere sleutels wil zij de drempel van Literatuur een stukje verlagen.

Het gesprek opentrekken
Lidewijde Paris en Ellen Deckwitz treden samen op als ambassadrices van de letteren. Met hun boeken willen ze het literaire lezen verder aanwakkeren en oproepen om literatuur dieper te ervaren. Maak poëzie, maak proza bespreekbaar, vragen ze. Lees op je eigen manier, ontdek jezelf en deel je ervaringen.

Olijven moet je leren etenOlijven moet je leren lezen is verschenen bij Atlas Contact. Het boek kreeg als ondertitel ‘een cursus genieten van poëzie’ en is modern vormgegeven met illustraties van Jenna Arts.

 

 

Hoe lees ikHoe lees ik wordt uitgegeven door Nieuw Amsterdam. Een voorpublicatie vind je hier.

Foto credits: Bas Uterwijk

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lise Delabie

Lise Delabie (1991) studeerde vergelijkende moderne literatuur aan de universiteit van Gent. Ze loopt momenteel stage bij De Bezige Bij in Amsterdam en vult haar vrije uren met Murakami lezen, bloggen, recenseren en literaire evenementen afschuimen.

E-mail Lise

Lees meer:

Hanya Yanagihara

Hanya Yanagihara bij BorderKitchen: ‘Ik wist dat mijn boek niet saai zou zijn’

Rosalinde Markus

‘Dit is je eerste bezoek aan Nederland, toch?’ vraagt interviewer Arjan Peters aan auteur Hanya Yanagihara. ‘Yes,’ antwoordt ze, ‘so don’t disappoint me.’ Het is druk in Theater aan het Spui bij het literaire programma van BorderKitchen. Iedereen is benieuwd naar de auteur achter de succesvolle roman A little life, in het Nederlands vertaald als Een klein leven.

De Jonge Schrijversavond

De Jonge Schrijversavond: een waardig afscheid

Margot de Sera

De Jonge Schrijversavond, de zevende en laatste editie van een serie energieke literaire avonden over jonge schrijvers. Het gemist, of gewoon even je geheugen opfrissen en nagenieten? Lees vooral met Lood mee.