Wat verandert er nu je digitale leesgedrag bij uitgevers bekend is?

29 januari 2015

Dat de overheid mogelijk meeleest met je e-mails, is geen verrassing meer. En dat internetadverteerders jouw surfgedrag volgen ook niet. Het lijkt bij de technologische vooruitgang te horen: je krijgt iets (meer gemak, snellere communicatie) en in ruil daarvoor sta je toe dat er informatie over je verzameld wordt. Nu blijkt uit gegevens van e-bookproducent Kobo dat de e-reader daar geen uitzondering op vormt. Alles wat je leest, wegklikt of noteert op je e-reader; de producent kijkt over je schouder mee.

Big brother is watching you. Waarschijnlijk kijk je er niet van op. Als je je privacy aan Facebook verkoopt en Google zo ongeveer alles van je weet, wat maakt het dan uit dat producenten weten welk boek je leest? Ik heb de leesstatistieken weleens bekeken. Hoeveel uur ik gelezen heb, hoe lang ik gemiddeld over een boek doe en hoeveel pagina’s ik per minuut kan lezen. Het zijn leuke feitjes die je inzicht geven in je leesgedrag. Meer niet. Voor schrijvers ligt dit anders. Als ons leesgedrag gedeeld wordt met uitgevers, kunnen schrijvers zien bij welke pagina we afhaakten. Dit schrijft Kobo in een memo:

‘Met de opkomst van digitaal lezen is het mogelijk om er achter te komen hoe onze klant van het boek gebruik maakt. Welke boeken ongeopend zijn gebleven, welke boeken helemaal uit zijn gelezen en hoe snel dat werd gedaan.’

De vraag is: verandert die wetenschap iets? Zal de schrijver de bladzijde herschrijven als blijkt dat we massaal afhaken op pagina 153? En zal Donna Tartt nog net zo tevreden zijn met haar boek nu blijkt dat veel lezers Het puttertje nooit uitlezen?

Verandert het iets aan het werk van redacteurs? Misschien zitten er in de toekomst twintig proeflezers in een zaaltje die de eerste versie bekijken. Wanneer verslapt hun aandacht? Welke zinnen moeten ze drie keer lezen? Uit de gegevens blijkt dan wat herschreven moet worden. Net zolang tot de lezer er tevreden over is en het de kans heeft om een commercieel succes te worden. Of houdt de schrijver ondanks die kennis toch vast aan zijn eigen ideeën?

Of de gegevens al gedeeld worden met uitgevers en schrijvers, is niet duidelijk. En of ze die informatie wel willen hebben, weten we ook niet. Toch is niet uit te sluiten dat je leesgedrag in de toekomst bij uitgevers bekend is. Er worden steeds minder boeken verkocht en de gegevens van ons leesgedrag kunnen duidelijk maken waarom dat zo is. Waarom lezen we de dikke pil van Michel Faber uit, maar laten we Het puttertje grotendeels ongelezen?

Voorlopig is dat een vraag waarop alleen e-bookproducenten het antwoord weten.

Bron: NRC.nl

One Response to Wat verandert er nu je digitale leesgedrag bij uitgevers bekend is?

  1. […] vraag is: verandert die wetenschap iets? Lees er hier meer […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) studeert Communicatie in Den Haag. Ook is ze freelance copywriter en blogger. Als hoofdredacteur ziet ze in Lood een ambitieus platform om nieuwe literatuur onder de aandacht te brengen van een jong publiek. Ze schrijft voornamelijk reportages, recensies, nieuwsoverzichten en opiniestukken over literaire ontwikkelingen.

E-mail Rosalinde

Lees meer:

Hanya Yanagihara

Hanya Yanagihara bij BorderKitchen: ‘Ik wist dat mijn boek niet saai zou zijn’

Rosalinde Markus

‘Dit is je eerste bezoek aan Nederland, toch?’ vraagt interviewer Arjan Peters aan auteur Hanya Yanagihara. ‘Yes,’ antwoordt ze, ‘so don’t disappoint me.’ Het is druk in Theater aan het Spui bij het literaire programma van BorderKitchen. Iedereen is benieuwd naar de auteur achter de succesvolle roman A little life, in het Nederlands vertaald als Een klein leven.

De Jonge Schrijversavond

De Jonge Schrijversavond: een waardig afscheid

Margot de Sera

De Jonge Schrijversavond, de zevende en laatste editie van een serie energieke literaire avonden over jonge schrijvers. Het gemist, of gewoon even je geheugen opfrissen en nagenieten? Lees vooral met Lood mee.