< Terug

‘Wie geen risico’s neemt, zal geen champagne drinken’

29 januari 2015

De Kleine Komedie puilt uit van de mensen. Vanavond is de Amsterdamse première van de voorstelling Dansen Op Een Glazen Plafond. De voorstelling is ‘een avondvullend alternatief variété’ met muziek, gedichten en literatuur. Initiatiefnemer Corrie van Binsbergen beschrijft het zelf als een ‘bonte avond’.

Bonte muziek

Het bonte, medley-achtige karakter krijgt al snel vorm. Het podium staat vol met bijzondere instrumenten en interessante vrouwen die ze bespelen. Naast een cello, twee violen, gitaren, percussie en een piano, zijn er hoedjes, brillen, een lange paarse jas, mooie stippeltjesjurken en degelijke broeken. Als de muzikanten beginnen te spelen, merk je direct: dit is een groep die goed op elkaar is ingespeeld. De muziek schiet alle kanten op: soms spannend, soms vals, maar nooit saai. Zangeres Frédérique Spigt laat het publiek zwijgen met haar indrukwekkende stem. De muziek vormt het hart van de voorstelling. De muzikanten zitten er niet om slechts de losse delen aan elkaar te knopen, maar vormen de kern. Het dansen van Dansen op Glazen Plafond.

Tussen de lange nummers door betreden verschillende vrouwen het podium. Eerst verschijnt dichteres Tjitske Jansen. Ze maakt indruk. Haar gedichten zijn even cynisch als ze grappig zijn, tegelijkertijd onverwacht en herkenbaar. Ze draagt ze voor met scherpe stem. Haar eerste gedicht gaat over ‘jezelf zijn’, het is blijkbaar net zoals de kraan open draaien. Dit is het dichtst dat de voorstelling komt bij een rode draad: hoe word je jezelf?

Cabaretière Sanne Wallis de Vries beroert de zaal ook. Als zij op het podium staat weet je nooit wat er gaat gebeuren. ‘Je hebt niets te zeggen over wat er tussen je benen zit,’ zegt ze en laat dat even op het publiek inwerken. Tijdens de voorstelling wordt het geslacht van de artiesten even veel genegeerd als benoemd. Dat er alleen maar vrouwen op het podium staan zou niet belangrijk moeten zijn, dus is het dat ook niet. Maar De Vries kan de klassieke grappen over man-vrouwverhoudingen niet laten: ‘Mannen hebben ons vrouwen er liever niet bij. Maar de vrouwen die ze er wél bij willen hebben, die zestien zijn hier.’

Knip-en-plakvoorstelling

Zo is Dansen Op Een Glazen Plafond een knip-en-plakvoorstelling, waar je amper kan nakauwen op de woorden van Jansen of De Vries, als de muziek je weer om de oren vliegt. Onderdeel van de voorstelling zijn ook Christine Otten en Manon Uphoff, die allebei uit hun romans voorlezen. Het gevoel bekruipt me: wat heeft dit met de rest van de voorstelling te maken? De verhalen van Otten en Uphoff zijn zo anders dat ze er niet echt onderdeel van lijken te zijn. Ondanks de inventieve manier waarop de muzikanten de tekst begeleiden, blijven het twee werelden: de bonte jazzmuziek en de serieuze literatuur. Dat is jammer.

Dansen Op Een Glazen Plafond is een volgepakte voorstelling. Er worden risico’s genomen: het is nooit saai, maar ook niet altijd even goed te volgen. De vraag is of je, als je een rode draad zoekt, naar deze voorstelling moet gaan. Het is een viering van alles wat mooi is: muziek, poëzie, literatuur en cabaret. Ook al is het publiek tijdens het slotnummer niet aan het dansen te krijgen, in de woorden van Van Binsbergen: ‘wie geen risico’s neemt, zal geen champagne drinken’.

Kijk voor alle speeldata op www.dansenopeenglazenplafond.nl

One Response to ‘Wie geen risico’s neemt, zal geen champagne drinken’

  1. […] een psychiatrische afdeling. Dit jaar vindt ook weer het Brokkenbal plaats. Op 11 maart verzamelt Corrie van Binsbergen muzikanten en auteurs, waaronder Griet op de Beeck en Ellen Deckwitz, en zet ze een verrassende, […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Michelle Playford

Michelle Playford (1992) heeft Literatuurwetenschap en Cultural Analysis gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Bij Lood wil ze literatuur, in de breedste zin van het woord, onder de aandacht brengen. Daarnaast vult ze dagelijks de Twitter en Facebook van Lood met de leukste links.

E-mail Michelle

Lees meer:

Hanya Yanagihara

Hanya Yanagihara bij BorderKitchen: ‘Ik wist dat mijn boek niet saai zou zijn’

Rosalinde Markus

‘Dit is je eerste bezoek aan Nederland, toch?’ vraagt interviewer Arjan Peters aan auteur Hanya Yanagihara. ‘Yes,’ antwoordt ze, ‘so don’t disappoint me.’ Het is druk in Theater aan het Spui bij het literaire programma van BorderKitchen. Iedereen is benieuwd naar de auteur achter de succesvolle roman A little life, in het Nederlands vertaald als Een klein leven.

De Jonge Schrijversavond

De Jonge Schrijversavond: een waardig afscheid

Margot de Sera

De Jonge Schrijversavond, de zevende en laatste editie van een serie energieke literaire avonden over jonge schrijvers. Het gemist, of gewoon even je geheugen opfrissen en nagenieten? Lees vooral met Lood mee.