< Terug

Daadkrachtige woorden, mét muziek

12 februari 2015

Muziek en woorden kunnen elkaar in de weg zitten. Denk maar eens terug aan toen je probeerde te concentreren op je boek, maar afgeleid werd door een volle treincoupé of het gitaarspel van je buurman. Om mooie woorden goed op je te laten inwerken, heb je stilte nodig. De naam van het Geen Daden Maar Woorden Festival lijkt een voorstander te zijn van in stilte woorden op je laten inwerken. Maar, een bezoek aan de Rotterdamse Stadschouwburg leert dat muziek en literatuur wel naast elkaar kunnen bestaan en soms zelfs een geweldige combinatie zijn. Er zijn tal van boeken geschreven over de muziek, waar liedjes vervlochten zijn tussen de zinnen. Misschien dat binnenkort bij e-books de liedjes uit de pagina’s zullen klinken, maar anders moet je de muziek er toch echt zelf bij denken. Ivo Victoria verhelpt dit probleem met een voordracht uit Dieven van Vuur, waarin de tekst op zich al een 300-pagina-lange lied zou kunnen vormen. In een hoekje van de grote zaal, zorgt Victoria’s melodische Vlaamse stem en de winterse klanken van Douglas Firs ervoor dat Dieven van Vuur een nieuwe dimensie krijgt. Eenzaamheid was nooit zo intiem.

Melancholisch met een vrolijk randje is HARM van Marco Martens, naast theatermaker ook docent Nederlands en career developer. Met twee gitaristen aan zijn zijde vertelt Martens rappend over vertrekken, het bekende achterlaten en Blokker-reclames. Een volstrekt andere sfeer heeft kleedkamer 26, verstopt in een donkere hoek van de schouwburg. Niña Weijers leest voor uit debuut De Consequenties: jongen maakt het uit met meisje en heeft slechts 50 baantjes in het zwembad nodig om haar van zich af te spoelen. Dat steekt. On Eva (alias Marianne Heinis) vult aan met een gevoelig lied: ‘Soms ben je lief, maar nu even niet.’ Muziek en literatuur, het was misschien al duidelijk, is een combinatie die veel oplevert deze avond. Afsluiter is Typhoon, ster van het moment, die iedereen in de kleine zaal betovert met zijn brede glimlach. Tussen de liedjes door ontpopt ook hij zich tot een bevlogen verteller. Het is de tijd van de moderne vrouw – zegt hij – maar soms zou hij willen dat zij, die moderne vrouw, hem toestaat wat tegengas te bieden. Wie weet of het publiek het meekrijgt, zoals ze staan te swingen op de woorden in de kleine zaal. Soms leidt muziek af, maar dat is niet altijd even erg.

Geen Daden Maar Woorden Festival: http://www.gdmw.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Michelle Playford

Michelle Playford (1992) heeft Literatuurwetenschap en Cultural Analysis gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Bij Lood wil ze literatuur, in de breedste zin van het woord, onder de aandacht brengen. Daarnaast vult ze dagelijks de Twitter en Facebook van Lood met de leukste links.

E-mail Michelle

Lees meer:

Hanya Yanagihara

Hanya Yanagihara bij BorderKitchen: ‘Ik wist dat mijn boek niet saai zou zijn’

Rosalinde Markus

‘Dit is je eerste bezoek aan Nederland, toch?’ vraagt interviewer Arjan Peters aan auteur Hanya Yanagihara. ‘Yes,’ antwoordt ze, ‘so don’t disappoint me.’ Het is druk in Theater aan het Spui bij het literaire programma van BorderKitchen. Iedereen is benieuwd naar de auteur achter de succesvolle roman A little life, in het Nederlands vertaald als Een klein leven.

De Jonge Schrijversavond

De Jonge Schrijversavond: een waardig afscheid

Margot de Sera

De Jonge Schrijversavond, de zevende en laatste editie van een serie energieke literaire avonden over jonge schrijvers. Het gemist, of gewoon even je geheugen opfrissen en nagenieten? Lees vooral met Lood mee.